پروژه: اشک‌ها و لبخندها در سفر

قبلا در رابطه با این پروژه نوشته ام و حتی یک بخش در این سایت به آن اختصاص داده ام. قرار بود سرکار خانم “بهاره حاجیها” مدیریت این پروژه را به عهده بگیرند که به دلیل مشغله فعلا حضورشان کمتر است، اما شمای کلی کار را با هم تدوین کردیم که در اینجا ذکر می شود. امیدوارم علاقمندان به مشارکت در این پروژه به ما بپیوندند.

……………………………………………………………………………………………………………

یکی از ویژگی‌های سفر، شکل گرفتن تجربه و به وجودآمدن خاطره در آن است. تجربه و خاطره‌ی سفر را به گونه‌های مختلفی می‌توان ثبت کرد که از آن‌جمله، عکس گرفتن، فیلمبرداری کردن و سفرنامه‌ نوشتن است.
مستندکردن اتفاقات سفر، بهره‌برداری از تجربیات و در نهایت به‌کار بستن این تجربیات در سفرهای بعدی، فعالیتی است که بهتر است هرچه بیشتر در کشور ما به آن توجه کرد.
از این‌رو پروژه‌ی کتاب “اشک‌ها و لبخندها در سفر” برای استفاده‌ی همه‌ی دست‌اندرکاران صنعت گردشگری و علاقمندان به سفر طراحی شده است.

اشک‌ها و لبخندها عنوان کتابی خواهد بود که حاوی تجارب راهنمایان گردشگری است و ناگفته‌های آن‌ها را از اتفاقات سفرهای گروهی بیان می‌کند.
قصد این است که بر اساس تجارب تلخ و شیرین، آداب سفر به گردشگران ایرانی در قالب داستان و خاطره و با چاشنی طنز، آموزانده شود.
شیوه‌ی کار بدین قرار است که راهنمایان گردشگری یا خودشان تجارب و خاطراتشان از سفرهایشان را می‌نویسند یا با همکاران خود مصاحبه انجام می‌دهند و خاطرات آن‌ها را از سفرهایشان ثبت می‌کنند تا مجموع آن‌ها در کتاب چاپ شود.

نکاتی که در نوشتن تجربیات و خاطرات باید به آن‌ها توجه کرد
–    نام راهنما، زمان تولد وی، مدت تجربه در عرصه‌ی راهنمایی گشت‌ها، تحصیلات، نوع مسافران (ایرانی، خارجی)، نوع سفر (فرهنگی، طبیعت‌گردی، ورودی، خروجی، داخلی)، محل و زمان وقوع خاطره در ابتدای هر مورد یادداشت شود.
–    خاطرات بهتر است حاوی نکته یا نکته‌هایی باشند که نهایتا بتوانند آداب سفر را به گردشگران گوشزد کنند.
–    در انتخاب راهنمایانی که قرار است از تجاربشان در کتاب استفاده شود به موارد زیر توجه شود:
از هر دو جنس زن و مرد باشند – از سنین مختلف انتخاب شوند – مدت تجربه شغلی‌اشان متفاوت باشد (خاطره‌ی مورد نظر در اولین تور اتفاق افتاده است یا بعد از پنجاه سال تجربه یا …) – میزان تحصیلات متفاوت داشته باشند – تحت آموزش قرار داشته‌اند یا نه (راهنما کارت دارد یا خیر)

اهداف پژوهش
در نگاه اول این پژوهش ممکن است در قالب جمع‌آوری خاطرات به نظر برسد اما می‌توان شیوه و ابزار جمع‌آوری داده‌ها را به گونه‌ای تنظیم نمود که این اهداف را نیز شامل شود:
–    بررسی نحوه‌ی آموزش دیدن راهنمایان، با هدف بررسی اشکالات و نهایتا استانداردسازی دوره‌های آموزشی
–    ایجاد جایگاه شغلی مناسب برای راهنمایان گردشگری: مسافران درک خواهند کرد که راهنما یک “خِبره‌ی سفر” است که در موقعیت‌های مختلف می‌تواند مشکلات به‌وجود آمده در سفر را حل و فصل کند.
–    آسیب‌شناسی و بررسی مشکلات موجود در زمینه‌های مختلف شغلی راهنمایان تور
–    تحلیل روانشناسی و جامعه‌شناسی ایرانیان در سفرهای گروهی از دید راهنمایان تور
–    اشاعه فرهنگ صحیح سفر با استفاده از دیدگاه راهنمایان تور و بر اساس مبانی توسعه پایدار در گردشگری
–    ترویج سفر‌های گروهی برای اقشار جامعه در قالب ذکر خاطرات و تجربیات
–    سایر راهنمایان، بالاخص راهنمایان تازه‌کار، نیمه حرفه‌ای یا تحت آموزش می‌توانند از این راه و با با بهره‌گیری از تجربیات سایر همکارانشان، چگونگی اجرای یک تور حرفه‌ای و نیز چگونگی مدیریت بحران در تور را از طریق نمونه‌های عملی بیاموزند.
–    برای این‌که رفتار مسافران در سفر استاندارد باشد باید آن‌ها را با شیوه‌ی سفرکردن و به ویژه سفر گروهی آشنا کرد. این کتاب می‌تواند مقدمه‌ای برای این امر باشد.

دیدگاه‌ها

  1. فائقه

    با سلام
    به نظر من طرح جالب بود(علاقمند بودم و چندتا خاطره هم فرستاده بودم) اما فکر کنم یه کم تغییر کردا،درسته؟قرار نبود فقط مختص راهنمایان گردشگری باشه 🙁 !؟
    در هرحال امیدوارم موفق باشه و به سرانجام برسه 🙂
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. دیگران هم می تونن بنویسن. حتما می تونن بنویسن.

  2. زهرا .م

    سلام
    وعرض ادب خدمت جناب نورآقایی
    موضوع پروژه ای که انتخاب کردید (اشکها و لبخندها) به نظر بنده عالیه و میشه گفت قسمتی از پروژه سفر هست که کمتر به آن توجه شده و میتواند بازتاب بسیار خوب و موفقی در بین علاقه مندان به سفر و به خصوص عزیزانی که سفرنامه نوسی انجام می دهند داشته باشه و خصوصا نظر قشر جوان را به خاطر وجود آن شیرینی ها و گاهی هم تلخی های به یاد ماندنی سفر جلب میکنه امیدوارم که موفق باشید و مخاطب هاتون را جذب کتید . بنده هم علاقه مند هستم که با جنابعالی در این ضمینه همکاری کنم.
    ……………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. در خدمت شما هستیم. بنویسید و بفرستید، به همین سادگی.

  3. شبنم

    سلام
    از این ایده خوشم اومده و حاضرم در این زمینه کمک کنم که به روز بشه. البته به شکلی دیگه نه کتاب! اگه موافقید که در موردش صحبت کنیم.
    سپاس
    …………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. حتما.

  4. شهرام

    سلام

    ضمن تبریک سال نو وتشکر از زحماتیکه برای ترویج فرهنگ سفر وسفرنامه نویسی میکشید .سوالم اینه که همه کسایی که به نوعی مثل شما حرفه ای سفرنامه مینویسن ویا مثل بنده مبتدی هستند .هرکدام صاحب وب سایت ویا وبلاگ هستند وخاطرات وتجریباتشون را share کردن ودر اختیار همه هست …آیا از این وبسایتها مطلبی اقتباس میشه ویا باید از کانال مشخصی مراتب را جهت درج در کتاب به جنابعالی ارسال کنن ؟

    موفق باشید
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام.
    ۱- راستش نمی دونم همه کسانی که سفرنامه می نویسند وبلاگ یا وبسایت دارند یا نه. اما بهتره که داشته باشن تا سفرنامه هاشون در محیط مجازی خونده بشه.
    ۲- بله، گاهیبه این وبلاگ ها وب سایت ها ارجاع داده میشه.
    ۳- نفهمیدم اینکه چرا باید مطالب به من ارسال بشه تا در کتاب درج بشه؟

  5. شهرام

    سلام

    ۱-فکر کردم بانی ومولف کتاب شما یید که گفتم به شما ارجاع بشه

    ۲-ظاهرا مطلب خیلی قدیمی بوده ومن توجه نکردم …از آخرین نظری که داده شده ۱سال و دوماه گذشته پس خیلی مهم نبوده

    ۳-اصلا بی خیال …نباید نظری میدادم

    ۴- ?
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. به هر حال، سپاس از توجه شما.

  6. Masi

    استاد اصرار به مستند کردن یکی از بهترین خصلت های شما در کارتون هست
    که بنظرم ایده ی این طرح هم از همین خصلت درجه یک شما نشات گرفته و چقدر می تونه جالب و کمک کننده باشه.
    مخصوصا قسمت ” آداب سفر”
    و اینکه همه مولفه ها درش در نظر گرفته بشه که متنوع باشه و یکدست و یکپارچه نشه.

    خاطرات فقط جنبه ی روانی و احساسی ندارن حقیقتا.
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. متاسفانه در برخی از موارد نتونستم پروژه‌ها رو تموم کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *