برخی از عبارتها و واژهها هستند که ما همیشه میشنویم و گاهی خودمان آنها را تکرار میکنیم در حالی که شاید درک خاصی از آنها نداشته باشیم. یکی از این عبارتها، «جادوی سینما» است. واقعا چرا این عبارت به کار برده میشود؟
امروز به این موضوع فکر میکردم که آنچه در سینما از طرف ناخودآگاه انسان دستکاری میشود، مفهوم «زمان» است. رفتار سینماگران با زمان جالب توجه است. گاهی زمان را منبسط و گاهی منقبض میکنند. تکهتکه و جابهجایش میکنند. به زمان فرمان میدهند و هروقت اراده کنند آن را به حالت تعلیق درمیآورند. حتی زمان را حبس و در لحظاتی انفجاری رهایش میسازند. سینماگران معناهای مختلف زمان را که در حالت عادی به سادگی نمیتوان آن را درک کرد، به فهم بشر نزدیکتر میکنند.
احساسم این است که در سینما، گونهای از تناسخ به شکل بسیار پیچیدهای رسوخ کرده. و یک تصور خام از این حس دارم که شاید علاقهی هندیها به سینما از اعتقاد آنان به تناسخ نشات میگیرد.
کافی است به برداشتهای مختلف از یک پلان در هنگام تصویربرداری دقت کنیم و بازآفرینی زمان، با پشتوانهی امکان وجود، را در آن تشخیص دهیم. سینماگران جهانی موازی با جهانهای پیرامون، میسازند و در آن جهان، زمان را در همهی جهات ناسوتی و لاهوتی میغلتانند.
دیدگاهها
سلام استاد هند خوش بگذره دلم براتون تنگ شده امروز آقای طهمورثی با بنده تماس داشتند و تجدید خاطرات شدویادی از شما بی تابانه مشتاق دیدار دوباره
………………………………………………………….
جواب: سلام حسین جان. سپاس از لطفت. به امید دیدار.
خانه نقلی تبدیل به خانه شکلاتی شد.آقای رضوانیان منزل کناری خانه نقلی را خرید و در حال مرمتش است واز حیاط خانه نقلی راهی به خانه بغل دستی زده است.مساحت بنابیش از ۵۰۰متر مربع و با مبلغ ۹۰میلیون تومان خریداری نمود.
…………………………………………………………………………………………
جواب: سلام. خبر دارم. سلام من را به ایشان برسانید.
سلام
قرار بود آخر تابستان سفری به چین داشته باشم و بعد از جستجو در اینترنت به سایت شما رسیدم و آنقدر شیوا و کامل نوشته بودید که شد یگانه منبع اطلاعاتی من در این سفر، و نمی دانید چقدر به دردم خورد. برای اولین بار ارزشمندی نوشته هایی اینچنین را درک کردم و از صمیم قلب برایتان درود فرستادم که چقدر کمک حالم بوده اید و چه خدمت بزرگی ست اینگونه نوشتن به کسانی که نمی شماسیمشان.
یک تشکر بزرگ به شما بدهکارم و البته آرزوی موفقیت. با اجازه ی شما لینک مطالبتان راجع به چین را هم در وبلاگن گذاشته ام.
جالب اینجاست که برنامه ام سفر به هند بود و چین شد، و حالا شما دارید از هندوستان می نویسید. شاید به زودی هند هم بروم و البته با توشه ای از تجربیات شما.
باز هم ممنون.
……………………………………………………………………………..
جواب: سلام به شما و سپاس از لطفی که دارید. به ویلاگ شما یر زدم و امیدوارم همیشه موفق باشید. به امید دیدار.
روز مهر و ماه مهر و جشن فرخ مهرگان
مهر بفزا ای نگار مهر چهر مهربان
درود . زیبا و شیوا مثل همیشه .
مهرت پاینده . مهرگانت خجسته
…………………………………………………………………………………………………….
جواب: سلام. سپاس از شما.
سلام. زمان در سینما از جمله عواملی است که سینما را جادویی جلوه میدهد . ولی نکته شما در باره زمان در سینما و رابطه آن با علاقه هندی ها به سینمای هند جالب بود.درضمن قول سفر رو که یادتون نرفته؟؟؟؟؟ رفته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟شاد باشید وسلامت
…………………………………………………………………………………..
جواب: سلام. سپاس از شما. وقتی برگردم در رابطه با اون سفر حرف میزنیم.
سلام اقا آرش . خوبید؟ تقریبا یه روز در میون با اشتیاق به سایت شما سر می زنم. ممنون از اطلاعات جالبی که از هند ارائه می دید. دیشب برای یک لحظه توی خواب دیدم تو یه فضای باز در گوشهای نشسته و غرق تفکر بودی. طوری اصلا متوجه اطرافت نبودی. باز هم ممنون به خاطر تقسیم تجارب و اطلاعاتت. سلامت و شاد باشی.
…………………………………………………………….
جواب: سلام. اتفاقا همینطور بودم.
جمله آخر خیلی خوب بود👌
…………………………………………………………………………………………………………………….
جواب: سلام. آره این متن رو دوست دارم و باید دوباره اینها رو در اینستاگرام منتشر کنم.
این متن جز قوی ترین و جالب ترین متن هایی ست که از شما خوندم.
عالیه واقعا و درست، انگار اتفاق اصلی در سینما بازی با ذهن ِ زمان بندی شده ی ماست!
حتی در سینمای هند اغراق در ” زمان” ، اون رو به سینمای متفاوتی تبدیل کرده.
درجه یک هست واقعا ! آفرین به این ذهن باریک بین تون.
……………………………………………………………………………………………….
جواب: سلام. محبت دارید.