تراژدی آموختن

این که در زیر می‎خوانید کوتاهترین و در عین حال طولانی ترین نمایشنامه‎ی دنیای ماست. اثری که آفریدم و دوستش دارم.

……………………………………………………………………………….

– یک دیدنی عریان سعی می‎کند اصواتی را از دهانش خارج کند:
آ
ب

– یک نادیدنی امر می‎کند:
آآآدم از بببهشت بیرون شو.

……………………………………………………………………………….

تفسیر: این نمایش فقط دو بازیگر دارد که یکی عریان و دیگری نادیدنی است. یکی نماینده ی طبقه ی فروتر و دیگری نماینده ی طبقه ی فراتر جامعه هستند. عریان بودن یعنی “بودن با تمام وجود” و نادیدنی یعنی “اجرای دستور بی چون و چرا، قدسی”. آن که تداعی گر “بودن با تمام وجود” است سعی می کند دانش را فرا بگیرد. و فراگیری اش با یادگیری الفبا (آ…ب) است. در اینجا او نمود عینی “می اندیشم پس هستم” است. او سعی دارد یادگیری دانش را با کلمه آغاز کند. اما دیگری می داند که دانش نهایتا او را به حد نهایی آدمیت و در پی آن شناخت زیبایی (بهشت) می رساند و از آن پس دیگر، فراتر در پرده ی نادیدنی نمی تواند باقی بماند. بنابراین با همان ابزار شناخت دانش (الفبا) یعنی آ در آدم و ب در بهشت دستور بیرون رانده شدن از حیطه را می دهد. با این وجود، تکرار آ به صورت آآآ و تکرار ب به صورت ببب نوعی لرزش و ترس از آینده را برای آن برج عاج نشین تداعی می کند.

تفسیر امروزی: فرادست نمی گذارد که کتاب، موسیقی، فیلم و اینترنت باکیفیت در جامعه پدیدار شود. چراکه در اینصورت زیبایی شناخته می شود و در پس آن آزادی و دوموکراسی رخ می نمایند. بنابراین بهتر است اصلا این یهشت دیده نشود و طبقه ی فرودست عریان باقی بماند. با این حال، این عریان رانده شده، می رود و کتاب و موسیقی و فیلم و اینترنت باکیفیت می یابد و …

سوال: آیا واقعا عریان، رانده شد یا خودخواسته رفت؟ آیا واقعیت تحریف نشده؟ این خود موضوع دیگری است برای اندیشیدن و آموحتن.

دیدگاه‌ها

  1. سوزان

    salam,amigh & kheili sangin,nafahmidamesh vali mamnoon&omidvaram akharish nabashe,hamchenin omidvaram hamishe delshad bashid. 🙂
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. تفسیرش رو نوشتم.

  2. zahra

    باسلام.مثل تمام نوشته هاى شما بسیار زیبا بود. من اولین بار است که در مورد مطالب شما نظر دادم اندیشه ومطالب شما منحصر بفرد وبسیار جالب است من چند ماه است که مطالب سایت شما را میخوانم .ازمطالب بسیار خوب شما که برایش هم خیلى زحمت می کشید ممنون .شاد پیروز وسلامت باشید.
    …………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از این نوازش. موفق باشید.

  3. suzan

    salam,merci az tafsir,kheili khoob bood,be nazare man joon be labe adam resido gheyde beheshto zad & raft be donbale sarzamine mooode royahash,jaeeke betoone ham bale fereshteharo dashte bashe ham ekhtiare na mahdood&az pish tarif nashodeye zate khodesho 🙂
    neveshtehatoono kheili doost daram,mamnoon ke afkaretoon ro az ma darigh nemikonid
    ………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس. موفق باشی.

  4. fariba

    سلام
    بنظرم چاره را در گریز یافت. هیچکاره بود و ماوایی نداشت. نخواست طرد و تحقیر شود یا به کم توقعی تن دهد.
    …………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. ظاهرا شما دغدغه های خویشتن خویشتان را بیان کردید.

  5. fariba

    سلام
    اینطور برداشت کردید، منظورم رانده شده بود.
    دغدغه اینچنینی ندارم به قول سهراب “روزگارم بد نیست”.
    ………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

  6. پگاه

    سلام. این پست را ۸ بار خواندم. ذهنم رو خیلی درگیر خودش کرد. به نظر من عریان خودش خواسته که رانده بشه. چون آدمیزاد هشیار و دانا شد و خوب رو از بد زشتی رو از زیبایی و…. درک کرد و فهمید ولی خدا نفهمید و نمی فهمه. البته صبر کن به خدا اعتقاد دارم و میدونم که هست چون همیشه به یک قدرت بزرگ و مطلق ایمان دارم و میدونم من به خدا نیاز دارم نه اون به من.اما خدا اون فراستی که آدم داره، نداره.
    ولی اعتقاد دارم هنوز عریان به تمام معنا عریان نشده هنوز خطوط قرمزی هست که ازش باید عبور کرد تا عریان به تمام معنا بشیم.
    آیا واقعیت هنوز تحریف نشده؟ جواب رو نمیدونم نیاز به فکر و تجربه داره. خودت چی فکر میکنی
    ………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام.

  7. mehdi

    سلام.واقعاً شگفت انگیز و زیباست ، اون لحظه ای که واسه بهتر بودن و دونستن و لذت بردن ماجراجویی میکینم ،‌مثل مهاجرت اما تو بازی میدونیم هوامونو داره و حتی تو بدترین لحظات برمیگردیم پیشش
    ………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام.

  8. فرزین

    آرش جان سلام.
    خیلی این تراژدی را دوست داشتم. امیدوارم هر روز در نوشته هات احساس کنم که به آنچه که در سر داری نزدیکتر شدی.
    به امید دیدار تو دوست بزرگوار.
    فرزین
    …………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام فرزین. سپاس. کجایی تو؟ رفتی یا نه؟

  9. سیما سلمان‌زاده

    شاید بهتره قبل از آموختن، عریان ماندن رو بیاموزیم.
    گاه هفت‌امین«خودراندگی» راه به ب‌ب‌ب‌هشت دارد…
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از اینکه مطالعه کردید.

  10. Masi

    شما باشکوهید آرش عزیز
    گاهی نمیدونم شما با قلم می نویسید
    یا قلم شما رو می نویسه …..

    شما باهوشید و حیرت آور.

    جز تحسینتون چی می تونم برای این “تراژدی” معرکه بنویسم.
    ………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاسگزارم از اینکه این سایت رو مطالعه می‌کنید.

  11. لیلا

    سلام
    به هر حال عریان می خواهد متحول بشود و به سمت دانایی برود ولی قدرت های بالا از این تحول و دانایی میترسند حال چه خدا باشه چه افراد دارای قدرت و مستبد و دیکتاتور

    اگر هم خدایی باشد به نظر من اونم دیکتاتور ومستبد هست
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از اظهار نظر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *