“تحول برای سده نو”

طرح زیر، در ادامه ایده برگزاری مراسم نوروز ۱۴۰۰ و به امید تحول برای سده نو نوشته شده که برای همکاری و هماهنگی همه‌ی ایرانیان برای اجرای این پروژه در این سایت مکتوب و مستند می‌شود.

………………………….

قرن ۱۴ هجری شمسی در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد و قرن نو از روز اول فروردین ۱۴۰۱ آغاز می‌شود. از زمان نوشتن این مطلب تا نوروز ۱۴۰۰ یک سال و نه ماه و تا شروع سده نو دو سال و نه ماه فرصت باقی است. آن‌چه در زیر بیان می‌شود مرتبط است با موضوعاتی برای شروع یک قرن جدید که بر اساس تقویم هجری شمسی از آن به عنوان “نو سده” یا “سده ۱۵” یاد می‌کنیم. ایده‌ها و افکاری که در زیر بیان می‌شود برای سه بازه زمانی ۱- از حالا تا نوروز ۱۴۰۰، ۲- از نوروز ۱۴۰۰ تا شروع سده نو (نوروز۱۴۰۱) و ۳- برای سده ۱۵ قابل برنامه‌ریزی است. درواقع حد فاصل میان نوروز ۱۴۰۰ تا نوروز ۱۴۰۱ برای برگزاری مراسم و فرصت برای “تحول” درنظر گرفته می‌شود.

 

چرا نوروز ۱۴۰۰ و سده ۱۵:

در نمادشناسی و اسطوره شناسی، “مراحل گذر” از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. مراحل یا نقاط گذر یا با زمان در ارتباطند یا با مکان. به طور مثال، تولد، بلوغ، ازدواج و مرگ از مراحل گذر زمانی در زندگی یک انسان هستند. همچنین عبور از آستانه یک مکان مقدس، در یک خانه ایرانی و یا عبور از مرز یک کشور به کشور دیگر را می‌توان به عنوان مثال‌هایی از گذر مکانی قلمداد کرد.

از این منظر، شروع یک روز را که با تغییر شب به روز (تاریکی به روشنایی) همراه است، شروع یک هفته، شروع یک ماه، شروع یک فصل و شروع یک سال را می‌توان در زمره مراحل گذر زمانی دانست. برای همین است که می‌بینیم در بیشتر کشورها و تمدن‌ها، شروع فصل‌ها و سال‌ها و قرن‌ها چقدر اهمیت دارند و چگونه برایش برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و بلند مدت انجام می‌دهند.

 

در فرهنگ ایرانی نیز مراحل گذر زمانی و مکانی مورد توجه بوده و هست. از تولد فرزند تا روز اول مدرسه، از مکه رفتن و حاجی شدن تا متاهل شدن، از شروع بهار و پاییز تا شروع سال نو برای همه ایرانیان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

در پروژه “تحول برای سده نو” بر روی موضوعی متمرکز می‌شویم که نه تنها یکی از مراحل گذر است بلکه برای همه ایرانیانی که آن را تجربه می‌کنند احتمال امکان تجربه مجدد وجود ندارد و آن تجربه گذر از یک قرن به قرن دیگر است، گذر از قرن ۱۴ هجری شمسی به قرن ۱۵.

این گذر از قرن همراه با یک گذر دیگر اتفاق می‌افتد که در طول تاریخ برای مردمان این مرز و بوم اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته است، نوروز.

نوروز که خود به معنای روز نو است، تداعی‌گر سال نو، فصل نو، ماه نو، و همچنین در فرهنگ ایرانی با نوزایی (نوگرایی) و آغاز بهار (بیداری طبیعت) همراه است.

 

آنچه در این نوشتار (پروژه) به آن می‌پردازیم توجه به شروع یک قرن تازه است که با عنوان “تحول برای سده نو” با تمرکز بر نوروز ۱۴۰۰ از آن نام می‌بریم و معتقدیم به مثابه یک مرحله گذر از ابعاد مختلف برای ایران و ایرانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اگر باور داریم به یک بهانه برای تغییر فرآیند رفتار فردی یا اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی، فرهنگی یا محیط زیستی و … احتیاج داریم، آغاز “سده نو” موضوع خوبی است تا امید و انگیزه را با درایت و تجربه و همه این‌ها را با علوم گذشته شناسی و آینده پژوهی بیامیزیم و به قول حافظ، “فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم.”

مطالعه و بررسی کشورهای دیگر نیز نشان می‌دهد که در تحولات این‌چنینی همواره در اندیشه تغییرات و فعالیت‌های عمده بوده‌اند و به سرانجام رساندن تصمیم‌های جدی بلند مدت را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

 

 

هدف:

  • توجه به تغییر قرن، ۲- ایجاد امید و انگیزه، ۳- مطالعه و آموزش و در پی آن ۴- لزوم تبیین اندیشه‌ها و تصمیم‌های جدید و درست به منظور ۵- شروع یک زندگی فردی و اجتماعی مبتنی بر ضرورت‌ها و نیازهای آینده انسان ایرانی، از اهداف کلی و اساسی این پروژه محسوب می‌شوند.

 

معتقدیم می‌توان و لازم است همزمان با شروع سده نو، به ایجاد تغییرات لازم در همه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، آموزشی، مدیریتی، برنامه ریزی، استراتژی و … پرداخت.

این تغییرات باید در راستای یک سیاست محوری و نقشه راه کلی تبیین شود و با عملیاتی شدن آن‌ها مبتنی بر خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌ها پیش برود و به سرانجام برسد.

 

و زمانی که این “روز نو” بتواند “روزگار نو” بیافریند احتمالا ما در مسیر درستی گام برداشته‌ایم.

 

 

نوروز به مثابه یک فرهنگ:

دلیل بنیادین برای اجرای چنین پروژه‌ای، تغییر قرن است که با یک میراث جهانی ایرانی (نوروز) عجین شده. درواقع با مطالعه نوروز به مثابه یک فرهنگ، بهتر و عمیق‌تر می‌توانیم به این پروژه نظر بیفکنیم و آن را از ابعاد مختلف تحلیل و بررسی کنیم.

سنت نوروز شامل مفاهیم و مواردی است که درک و توجه به هر یک از آن‌ها برای اجرای بهتر پروژه ضروری است. به برخی از آن‌ها در زیر اشاره شده است:

 

  • افزایش نشاط، شادی و امید در جامعه به مناسبت جشن باستانی نوروز که از آن با عبارات “نوروز فرخ”، “نوروز مبارک” و “نوروز پیروز” هم یاد شده است.
  • افزایش دوستی و محبت به مناسبت سنت “تبریکات نوروزی”، “گل‌های نوروزی” و “هدایای نوروزی”
  • توجه به “محیط زیست” به مناسبت “نوزایی طبیعت”، “آغاز بهار”، “سرسبزی” و “تولد دوباره”
  • معرفی “باغ ایرانی” به مثابه یک پارادایم که از قضا به عنوان “میراث جهانی” در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده. موضوع باغ در این پروژه ارتباط مستقیم دارد با “بهار طبیعت” و سنت “سبزه نوروزی”
  • معرفی “سفره ایرانی” و “خوراک ایرانی” و “مهمان نوازی ایرانی” به مناسبت سنت “سفره نوروزی”، “سفره هفت سین”، “حلوای عید”، “شام شب عید” و …
  • معرفی “موسیقی ایرانی” به مناسبت سنت “نوروزخوانی” و اشاراتی که در رابطه با “نواهای نوروزی” موجود است.
  • توجه به “نوگرایی” به مناسبت ویژگی‌های نوروز که “روز نو”، “سال نو”، “نوبهار” و … از آن استنباط می‌شود.
  • معرفی و توجه به “پوشاک ایرانی” به مناسبت سنت “لباس نو” و “لباس عید”
  • معرفی “ورزش ایرانی” به مناسبت برگزاری “کشتی نوروزی” و “چوگان”
  • توجه دوباره به “ایران فرهنگی” و لَختی دور شدن از ایران سیاسی به مناسبت “نوروز بزرگ” و “میراث جهانی نوروز”
  • توجه دوباره به “ادبیات” و “اسطوره” به مناسبت “اشعار نوروزی و عباراتی شبیه “نوروز جمشیدی”
  • آموزش برای ایجاد “اعتدال رفتاری”، “اعتدال فردی و اعتدال اجتماعی” و تلاش برای رونق “عدالت اجتماعی” و “دادگری” به مناسبت آنچه که در بهار به آن اعتقاد داریم، مثلا: “اعتدال بهاری”، “بهار عدل، “آفتاب عدل” و “خورشید داد”
  • ایجاد تفکر “تعامل اجتماعی”، “هماهنگی یا هارمونی اجتماعی” به مناسبت سنت مردم نهاد بودن و مردم‌گرا بودن نوروز

 

 

کلیدواژه‌ها به مثابه فرصت‌ها:

علاوه بر مواردی که پیش‌تر گفته شد، در راستای برگزاری مراسم ویژه نوروزی و همچنین اتخاذ تصمیم‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت منطبق بر رویکردهای سده نو، و نهایتا اجرایی شدن ایده‌ها و اندیشه‌ها می‌توان کلیدواژه‌های زیر را مد نظر قرار داد.

 

 

#تحول: که با اصل پروژه به مثابه تحول برای قرن جدید مطابقت دارد.

 

#ایران_فرهنگی: برای تصمیم‌گیری‌ها و همچنین برگزاری مراسم بهتر است به جای تمرکز بر ایران سیاسی، به ایران فرهنگی فکر کنیم.

 

#نوروز_بزرگ: ایده این است که برای نوروز ۱۴۰۰ مراسم ویژه و درخور تدارک دیده شود و از همه کشورها برای سفر به ایران دعوت شود. زمان برگزاری مراسم می‌تواند از ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ هجری شمسی باشد و برای کل سال ۱۴۰۰ هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد که سفر به ایران در الویت قرار گیرد.

قابل توجه اینکه کشورهایی که نوروز را به عنوان یک میراث ناملموس جهانی در فهرست یونسکو ثبت کرده‌اند، قابلیت دارند که در این مراسم نقش آفرینی کنند. برگزاری تورهای نوروز و دور هم جمع شدن این کشورها برای نوروز ۱۴۰۰ یک رویداد بزرگ با بهره‌های مثبت اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خواهد بود.

 

#جاده_ابریشم: با توجه به این‌که این روزها موضوع جاده ابریشم در یونسکو مورد توجه قرار گرفته است و نقش ایران در مسیرها و گذرگاه‌های این جاده غیرقابل انکار است، برای بهره‌مندی از این فرصت باید برنامه‌ریزی کرد و فعالیت‌هایی را انجام داد.

 

#دیپلماسی، #دیپلماسی_عمومی، #دیپلماسی_فرهنگی، #دیپلماسی_نوروز و #دیپلماسی_گردشگری: آن‌چه که ایران امروز بیش از پیش نیاز دارد ارتباط با کشورها و مردمان دنیاست تا بتواند در ابعاد مختلف بین‌المللی نقش داشته باشد. نوروز نه تنها در ذات خود تحول و تغییر دارد بلکه یک پارادایم تعاملی و ارتباط محور است که با واژه دیپلماسی تمام و کمال منطبق است. برای اهداف دیپلماسی، نوروز ۱۴۰۰ شروع (دوباره) خوبی است.

تفکر #لغو_روادید برای کشورهای ایران فرهنگی و کشورهای حوزه نوروز و زبان فارسی، به مدت محدود با اندیشه دائمی شدن این روند، از جمله فعالیت‌های دیپلماتیکی است که عملیاتی و کاربردی است..

 

#مهمان‌نوازی: در حیطه مهمان‌نوازی ایرانیان دارای مرام‌ها و خصوصیات متنوع و بارزی هستند که به عنوان یک ویژگی فرهنگی باعث افتخار بوده است. از طرفی مهمان‌نوازی چه به مثابه یک دیپلماسی که در بالا اشاره شد و چه مثابه یک موهبت برای رونق اقتصادی باید با رویکردی نو مورد توجه قرار گیرد. قابل توجه این‌که اوج مهمان‌نوازی را در نوروز شاهد هستیم.

سنت و در ادامه صنعت مهمان‌نوازی، می‌تواند به معرفی خوراک و نوشیدنی به صورت خلاق و تاثیرگذار بپردازد. و فراتر از آن باید مهمان‌نوازی ایرانی را به مثابه یک سبک از مهمان‌نوازی به دنیا نشان داد و از آن بهره‌مند شد.

 

#دید_و_بازدید: دید و بازدید در نوروز نوعی دیپلماسی عمومی، دیپلماسی نوروزی و تعامل است که پیشتر هم مد نظر قرار گرفت. دید و بازدید نوروزی که به صورت مردمی و حکومتی جزو سنت‌های ایرانی محسوب می‌شود ظرفیت این را دارد که بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. سال ۱۴۰۰ می‌تواند سال تعامل ایران با کشورهای دیگر دنیا از جمله همسایگانش باشد و همچنین سده نو را با همین تفکر مثبت باید شروع کرد و جلو رفت.

دید و بازدید از کشورهای حوزه نوروز در الویت است.

 

#سنت_نوگرا: یکی از دلایل منحصر به فرد بودن نوروز این است که با اینکه یک سنت دیرینه محسوب می‌شود ولی نوگرا است. پایبندی به سنت و اندیشه به‌روز داشتن از جمله خصوصیاتی است که برای یک فرهنگ و تمدن دیرینه همچون ایران الزامی است. با اینکه این فلسفه در نوروز نهادینه است اما بسیار کم به آن اندیشیده‌ایم یا تحلیل کرده‌ایم. جا دارد که این موضوع بیشتر و عمیق‌تر مورد توجه قرار گیرد تا هویت ایرانی بر این اساس شکل بهتری بگیرد.

 

#ادبیات، #موسیقی و #معماری: از موضوعاتی که باید همزمان با سده نو و نوروز ۱۴۰۰ به آن‌ها توجه ویژه شود، ادبیات، موسیقی و معماری ایرانی است که هر سه جایگاه رفیعی دارند و در زمره میراث فرهنگی ملموس و ناملموس جای دارند.

توجه به این سه موضوع، معرفی و ترویج آن‌ها باید در برنامه‌ریزی‌های مورد توجه قرار گیرد و به هر کدام جداگانه و مفصل و با جزییات و زیرشاخه‌ها پرداخته شود.

 

#هزاره_حکمت: حکمت با علم یا دانش و حتی شاید با خرد یا منطق کاملا مطابق و یکسان نباشد، فراتر است و شاید بتوان آن را مجموعه‌ای از آن‌ها دانست. هرچه هست، ایران از جمله کشورهایی است که فرهنگی مبتنی بر حکمت دارد. و اگر خوب بنگریم بیشینه حکمت ایران و افرادی که لقب حکیم از فرهنگ ایران دریافت کرده‌اند، کمابیش و با کمی اغماض در هزار سال پیش زندگی کرده‌اند. از این قبیل می‌توان به ابن سینا، فردوسی، خیام، ابوریحان بیرونی، ناصرخسرو قبادیانی و … اشاره کرد.

شاید بد نباشد شروع سال ۱۴۰۰ را سال #حکمت_ایرانی بنامیم و بر مبنای آن برنامه‌ریزی انجام دهیم.

 

 

سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط:

با توجه به بخش‌های مختلف پروژه چنین استنباط می‌شود که همکاری و هماهنگی نهادها، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و … مورد نیاز است که از این قبیل می‌توان بر برخی از آن‌ها اشاره کرد:

 

  • نهاد ریاست جمهوری
  • وزارت امور خارجه
  • سازمان حفاظت محیط زیست
  • وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  • وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • وزارت ورزش و جوانان
  • وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • وزارت آموزش و پرورش
  • استانداری‌های کشور
  • شهرداری‌های کشور
  • اتاق بازرگانی
  • بنیاد ایران‌شناسی
  • فرهنگستان زبان و ادب فارسی
  • فرهنگستان هنر
  • انجمن آثار و مفاخر فرهنگی
  • بنیادهای ملی و بین‌المللی نوروز
  • سازمان یونسکو
  • انجمن‌های دفاتر خدمات مسافرتی
  • بانک‌ها
  • صدا و سیما
  • فرهنگسراها

 

آرش نورآقایی – ۲۸ خرداد ۱۳۹۸

 

پی‌نوشت: مطالبی که در این بخش نوشته می‌شود عموما بعد از نوشتن پروپوزال اصلی شکل گرفته است.

  • برگزاری جشنواره فیلم مستند برای معرفی ایران فرهنگی و جغرافیای نوروز
  • تولید کتاب‌های مختلف برای اهداف پروژه
  • جشنواره موسیقی و استفاده از ارکستر ملی
  • برگزاری نمایش‌ها و نقالی‌ها و تئاترها و …

 

دیدگاه‌ها

  1. سیما سلمان‌زاده

    زنده‌باد…
    هر کدوم از ما قدمی برخواهیم داشت برای متعالی شدن به آنی که می‌اندیشیدیم. تنها قدری بیش از یک سال فرصت باقی‌است برای یک قرن زیبنده بودن.
    روزگار به از این باد
    …………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. سپاس از همراهی همیشگی شما.

  2. محمد اعجازی

    سلام
    خوشحالم که به من اجازه دادید تا در جلسۀ همفکری دیروز که در دفتر گیلگمش برگزار شد، همراه شما عزیزان باشم.
    همانطور که از همراهیِ هر چند ناچیزم، در جلساتِ نقشِ یوز بر پیراهن تیم ملی، میزبانی کنوانسیون جهانی راهنمایان توسط ایران و پروژۀ باغ های ایرانی خرسندم و اگر میتونستم زمان را به عقب برگردانم، بیش از پیش همراهتون گام بر میداشتم.
    تجربه همراهی در جشنواره سفرنگاری ماکوگرام و دزفول گرام، نقطه های طلایی دیگری هست که هیچوقت از خاطرم کمرنگ نمیشه.
    و اما ۱۴۰۰ و پیشنهادهایم.
    بنا بر نوشتۀ گاه‌شماری ایرانی، موسی اکرمی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ اول (۱۳۸۰)، کار تدوین این تقویم در دورهٔ جلال‌الدین ملکشاه سلجوقی با فرمان خواجه نظام‌الملک و محل رصد آن شهرهای اصفهان (پایتخت سلجوقیان)، ری و نیشابور ذکر شده‌ و شاید تمرکز بر این سه شهر، خالی از لطف نباشه.
    در مورد موضوع جاده ابریشم، راه های سنگفرش شاهی که بعضی از آنها هنوز در کویرهای ایران دیده میشه، به نظرم خیلی جذاب اند و توجه به احیا و مرمت و تبدیل آنها به سایت های گردشگری و مکانی برای بازدید، قابل بررسی باشه.
    برنامه ریزی برای لیگ ورزش چوگان و ایجاد میدان چوگان در هر استان (شهر) ایده ی دیگری است.
    در خصوص هزارۀ حکمت، زیباست تا از حکیمان برجسته ایرانی غافل نشویم.
    نظیر بوعلی سینا، خیام، ابوریحان بیرونی، خوارزمی، جابر بن حیان، زکریای رازی، فارابی، سهروردی، خواجه نصیر الدین طوسی، فخر رازی، قطب الدین شیرازی، امام محمد غزالی و بسیاری دیگر از مفاخر حکمت ایرانی، که اشراف کاملی بر علوم داشتند.
    میتوان در طراحی های مختلف از هدایا گرفته تا طراحی مناظر شهری، به علوم مقدماتی حکیمان و نماد و نشانه هایش توجه ویژه داشت.
    از جمله نجوم، موسیقی، ریاضیات و حساب، هندسه، منطق و فلسفه، فیزیک و کیمیاگری، دستور زبان و ادبیات و بلاغت.
    توجه به موضوع گردشگری خرید و بازار و توجه به ایجاد بازار هماهنگ ایرانی دز صنعت خوراک گرفته تا بافته های دست
    تقویت زیرساخت های گردشگری، آماده سازی و مدیریت علمی مقاصدی که کمتر مورد توجه هستند و ارائه و اجرای قاعده مند بسته های سفر به این مقاصد به مناسبت سدۀ جدید و گفتگوی اقوام و فرهنگ ها با یکدیگر.
    سرخط آنچه سایر دوستان مطرح کردند که تفسیر کاملتری خواهند داشت و اینجا صرفا برای مکتوب شدن میگویم:
    بررسی رویدادهای نجومی سال ۱۴۰۰
    توجه به مشاهیر و مفاخر سایر اقوام
    هفتادمین سالگرد صنعت نفت در آن سال
    همزمانی نیمۀ شعبان با نوروز ۱۴۰۰
    سال انتخابات
    توجه به مهمانی اقوام ایرانی و دعوت از مهمانان ایرانی و خارجی به دید و بازدید با اقوامِ دیگر
    مفهوم خانه تکانی
    افزایش تعطیلات رسمی از از ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
    توجه به اقوام و مردمانی از سرزمین که کمتر به موضوع نوروز می پردازند
    ………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام بر محمد عزیز. سپاس از تو. زنده باشی.

  3. سیما سلمان‌زاده

    می‌دونم که تحقق این ایده از جهات گوناگون آسون نیست ولی فقط به روز چهاردهم فروردین ۱۴۰۰ فکر می‌کنم. ایرانیانی که ویژه‌نامه گیلگمش با پرونده نوروز۱۴۰۰ بدرقه راهشان خواهدبود که آیین پیشواز نوروز، سفره هفت‌سین، آیین پیش‌بهاری و استقبال و بدرقه و خوراک نوروز، پوشاک نوروز، نوروزخوانی‌ها، متون منثور و منظوم تبریک نوروز، عروسکهای نوروزی و از ایم قبیل در ایران فرهنگی در اون درج شده.
    شاید بد نباشه لیستی از فهرست یونسکو در ایران فرهنگی تهیه کنیم؛ اونوقت از به اشتراک گذاشتن میراث فرهنگب-معنوی و مشاهیرمون کمتر دلخور میشیم.
    امیدوارم روزی سرود ملتهای ایران فرهنگی هم به زبانی مشترک تنظیم بشه.
    ………………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب:. زنده باد شما.

  4. مسعود قناعتیان

    با سلام
    هر کدام از ما قطعا با توجه به اهمیت مسئله قدمی خواهیم برداشت، و با تشکر شما که این فرصت رو به ما دادید تا با شرکت در این جلسه احساس مسئولیت کنیم و به فکر انجام فعالیت در این زمینه باشیم اما برای هر چه سریعتر اجرا شدن پروژه، از شما خواهش دارم طی یک فراخوان نسبت به طراحی یک لوگو از بین طراحان، گرافیست ها،.. اقدام کنید زیرا این فعالیت هنری به نوبه ی خود باعث ایجاد انگیزه در این قشر میشود،
    و پیشنهاد دوم در قالب یک سوال
    آیا برنامه ای برای هم برای سنت های نوروز از اقوام ایرانی چون ایل قشقایی و بختیاری و… دارید؟
    ………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاسگزارم از لطف و توجه حضرتعالی. به موارد مهمی اشاره کردید. به محض اینکه راهکارها مشص بشه و صحبت‌های اولیه بره جلو، به این موارد و موارد دیگه می‌پردازیم.

  5. حسین

    سلام
    البته شما استادید خودتون با معذرت خواهی به حضور همه اگه تکرار مکرات باشه
    ما با کشورهابی اطراف تو حوزه عرفان خیلی خیلی مشتراکات داریم خیلی که عرفای ما به هند و پاکستان رفته اند تو قرن هفت به بعد رفته اند کتاب های زیادی ان ها وشاگردان انها تالیف کردند که انجا هست که اگه این کتاب هاجمع اوری شوند مستندات گنجینه تاریخی وعرفانی ماست که بعضیاشون تا روم فلسطینو وقدس سفر داشتند واینا ارتباط ایران با کشورهای اطراف بودند مردم به سمتی ببریم که داشته های بشناسند و در حفظ ان کوشا باشند به سمت مطالعه وفکر ببریم خیلی دلم میخواست که مراکز تاریخی مشترک شهرهای استاندارد واحد داشتند مثلا تو یه بنر ایه های کتبه های مناره ها ی مسجد جامع زده میشد . راه ابرشم راه پیوند کشور های منطقه و راه عرفان ومعنویت . منارها برج ها نان ها شیرینی ها
    خانقاه ها راه ابریشم همه این ها اشتراکات هستند. به نظر من فقط تو همین راه ابرشیم بپردازیم موفقیت بیشتر میشود و ارتباط با مراکز علمی ودانشگاهی ونگاه تخصصی تو این زمینه مثلا بنیاد فلسفه و حکمت و میراث مکتوب و …
    با تشکر
    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
    جواب: سلام. سپاس از نظرات عالی شما.

  6. نسرین شهریوری

    سلام
    با توجه به وسعت جغرافیایی و عمق تاریخی نوروز، فکر میکنم برای این رویداد احتیاج به یک کتاب شناسی و منبع شناسی جامع باشه، همونطور که میدونید، مرجعهای تاریخی به سه بخش عمده منابع دست اول، منابع دست دوم و تحقیقات تقسیم می شود، شایسته است تمام این ها شناسایی شوند به اضافه اسناد، بناها و اماکن تاریخی و… که نشان از نوروز دارند، البته میدانم این کار بزرگ است ولی شدنی است. حتی میتواند در دهه اول قرن آینده به ثمر نشسته و منتشر شود، آنوقت هست که ایران بعنوان قلب ایران فرهنگی، یک تحقیق جامع و یک مرجع معتبر برای شناسایی نوروز دارد.
    نکته دیگر در مورد پژوهش در زمینه نوروز در تهران هست که نه تنها آخرین پایتخت هست، بلکه چندین دوره سیاسی ( قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی) مرکز سیاسی و نماینده آداب و رسوم مهاجران دیگر شهرها بوده، که علاوه بر آداب و رسوم نوروز درباری ( سلام نوروزی و…) میتوان جایگاه نوروز در میان مردم عادی کوچه و بازار را هم دنبال کرد.
    موفق باشید.
    …………………………………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. سپاس از اظهار نطر و همکاری.

  7. سولماز اصل‌دینی

    سلام و درود بر همت والای شما

    سپاس از اینکه در شرایط نامهربانانه‌ی این روزها با ایران ، شما نقطه‌نظرات و ایده‌های مهربانانه ارائه می‌دهید و عشق و امید و انگیزه را دل هر ایرانی زنده نگه می‌دارید

    بسیار جامع و همه‌جانبه به موضوع پرداخته‌اید

    پروژه‌ی بزرگ و پرزحمتی‌ست اما شما هم مرد کارهای بزرگ هستید

    پاینده باشید
    ……………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام به شما. ارادتمندم. بزرگوارید. به امید اتفاقات عالی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *