برزیل، چیزی بیش از قهوه و فوتبال

شاید قهوه برزیل، بهترین قهوه دنیا نباشد، اما بدون شک در زمره بهترین‌های جهان است. همچنین کسب مقام قهرمانی جهان در رشته فوتبال، آن هم برای پنجمین بار، خیال دوری است که در اندیشه همه ملت‌ها پر می‌کشد. کیست که افسانه Pele را که قهرمان دنیا در قرن بیستم لقب گرفت، یا Zico، Ronaldo و Kaka را در میان دیگر بازیکنان برتر جهان نشنیده باشد؟
جنگل‌های آمازون که در حدود ۸۴۰ میلیون جریب از جنگل‌های انبوه مناطق گرم و پرباران را در برمی‌گیرند، در آمریکای جنوبی واقع شده و دارای تنوع زیستی بی‌نظیری است. یکی از هر ده نوع گونه حیاتی دنیا در جنگل‌های انبوه آمازون زندگی می‌کند. بنابراین، این جنگل انبوه واقع در قسمت شمالی برزیل، بزرگ‌ترین مجموعه حیات گونه‌های گیاهی و جانوری دنیاست.
در آن جا می‌توان نزدیک به ۲.۵ میلیون حشره، ده‌ها هزار گیاه و بیش از ۲۰۰۰ پرنده و پستاندار یافت. تنوع گیاهی این منطقه به حدی است که تخمین زده می‌شود در هر کیلومتر مربع ۷۵۰۰۰ نوع درخت و ۱۵۰۰۰۰ گونه گیاه بلند (رونده) وجود داشته باشد.
در میان حیواناتی که در این منطقه زندگی می‌کنند، کروکودیل سیاه، پلنگ خالدار آمریکایی (جاگوار)، نوعی افعی (Anaconda)، و ماهی پیرانها (Piranha Fish) که شهرتش را مدیون دندان‌های تیز خود و صدمه رساندن به ابناء بشر است؛ به چشم می‌خورند. با این وجود، بسیاری خواهان این تجربه به یاد ماندنی هستند تا از یکی از عجایب هفت‌گانه جدید جهان دیدن کنند.
در هنگام ورود به این بهشت زمینی، پس از ورود به مانائوس (Manaus)، مرکز ایالت آمازون، این جنگل انبوه، آغوش به روی مشتاقان گشوده است. آبشارهای این مکان هر بیننده‌ای را در اولین نگاه، مسحور خویش می‌سازند. این‌جا همان جایی است که رودهای «سولیمو» و «سیاه» (Solimoes River and the Black River  the) به طول بیش از ۸ کیلومتر به موازات یکدیگر در جریان هستند، بدون این که آب‌هایشان با هم تلاقی کند.
با خود می‌اندیشید که برزیل همه اش همین است؟ البته که نه !
توقف‌گاه بعدی برای عاشقان طبیعت، بالاجبار مکان نام آشنای «پانتانال» (PANTANAL) است: بزرگ‌ترین منطقه حاره‌ای دنیا که مابین ایالت‌های «ماتو گروسو» (Mato Grosso) و «ماتو گرو دو سول» (Mato Grosso do Sul) واقع شده و 
ناحیه‌ای به وسعت ۱۹۵۰۰۰ کیلومتر مربع را می‌پوشاند.
این منطقه شامل انواع گیاهان جلگه‌ای مناطق همجوار است که هر یک ویژگی‌های بوم شناسی، زمین شناسی و آب شناسی خاص خود را دارند؛ اما همگی در این مکان یافت می‌شوند! تقریباً ۸۰% این گیاهان جلگه‌ای در طول فصول بارانی در آب غوطه‌ور هستند و لذا یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های منحصر به فرد زیستی گیاهان آبزی جهان را تشکیل می‌دهند و همه‌ی این‌هابه کمک هم، مجموعه بی همتای PANTANAL را خلق می‌کنند.
این اکوسیستم منزلگاه بیش از ۳۵۰۰۰ گونه گیاهی است. البته در این‌جا انواع گونه‌های جانوری هم یافت می‌شوند: بیش از ۱۰۰۰ پرنده، ۴۰۰ ماهی (با احتساب ماهی «پیرانها»)، ۳۰۰ پستاندار و ۴۸۰ خزنده. برخی از حیواناتی که در این‌جا یافت می‌شوند عبارتند از: تمساح، افعی زرد، لاک پشت پا قرمز و سوسمار درختی سبز.
دروازه های ورود به این معجزه طبیعی جهان، شهرهای «  Campo Grande» در
ایالت Mato Grosso do Sul و یا « Cuiaba » در ایالت Mato Grosso هستند که هر دو در قسمت غربی برزیل واقع شده‌اند.
بنابراین‌، دفعه بعدی که هوس سفر در تعطیلات به سرتان زد، حتماً به برزیل بیایید!

ترجمه: ناهید سعادتیان

Written by I.R. Magalhaes, RLM Brazil Tour Operator www.braziltouroperator.com

دیدگاه‌ها

  1. shahdad

    SALAM
    MODATY AST KE DAR NET BE DONBALE ETTELAAT DAR BAREYE BRAZIL HASTAM CHON BAYAD MODATY DAR ONJA ZENDEGY OO KAR KONAMALAM
    EMSHAB BA SITE SHOMA ASHNA SHODAM
    VALY TANHA CHIZY KE MARA BE IN SITE AVARD NAME SHOMA BOOD KE DAR GOOGEL MOSHAHEDE KARDAM CHAND SAL GHABL DOOSTY AZ ARASH NOORAGHAYE BARAYAM TAARIF MIKARD VALY OON ARASH NAME KE BE MAN GOFTAN MOHANDES VA NEVISANDEH BOOD
    VA BE HAMYN KHATER MAN BE SITE SHOMA AMADAM VALY KHOB YE TASHABOHE NAME HAST VA INTOR KE MAN DIDAM SHOMA DAR MOREDE SAFARHAYETAN MINEVISID
    BA IN HAL KHOSH HAL SHODAM AZ ASHNAEE BA SHOMA VA 2 GHESMAT BRAZIL RA KHANDAM
    BAGHEYE MATALEB HAM MIYAM MIKHONAM
    BE HAR HAL NAME SHOMA BARAYE MAN KHATERATE DELNESHIN RA ZENDE KARD
    BA SEPAS
    …………………………………………………………………………………
    جواب: سلام دوست عزیز. بنده شما را نشناختم ولی تا جایی که می دانم تنها نام بنده “آرش نورآقایی” است. در واقع بنده مهندسی کامپیوتر خوانده ام و قبل از این که به سمت گردشگری بیایم، در زمینه کامپیوتر و مخابرات کامپیوتر فعالیت می کردم. از طرفی چند کتاب هم چاپ کرده ام. نمی دانم دوست مشترک ما چه کسی بوده ولی از آشنایی با شما خوشحال شدم.

  2. shahdad

    SALAM
    VAGHEAN SHOMA HAMOON ARASH NOORAGHAYE HASTID KE “AMOKHTAN RA NAYAMOKHTEYEM” RA NEVESHTEYED
    BAVARAM NEMISHE CHE DONYAYE KOCHAKI
    MANAM SHOMA RA NEMISHNASAM GOFTAM FAGHAT AZ TAARIFY KE KARDAND BE SITE SHOMA AMADAM HANOOZ HAM BAVARAM NEMISHE
    OMIDVARAM OON SHAKHS BE AREZOOYASH BERESAD VA SHOMA NEVISANDEYE MAAROF SHAVID
    MOVAFAGH BASHID
    …………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام و سپاس.

  3. گندم

    مهر برزیل به دلم افتاد مهری آمیخته با ترس انگار از همه سفرنامه هایی که خواندم مرموز تر بود جنگل امازون کراک دزدی طبیعت دریا طلوع یک حس گم شده خاص این رمز و راز را دوست دارم
    ……………………………………………………………………………………………………………………………
    جواب: سلام. امیدوارم به برزیل سفر کنید. موفق باشید.

  4. مليحه

    سلام ودرود خدمت شما دوست عزیز

    من ودوستم توی شهریور میخوایم بریم برزیل آب وهوای آبشارایگواسو و جنگل های امازون به نظرتون توی ماه شهریور بهتره؟

    یا آبان ماه ؟سایتهای آب وهوا رو هم سرچ کردیم متوجه نشدیم که توی کدام ماه هوا بهترمیشه هرکدوم یک چیزی گفتن

    گفتیم ازشما سئوال کنیم که تجربه های زیادی درباره سفرواطلاعات
    ………………………………………………………………………………………………….
    جواب: سلام. راستش من هم به آمازون سفر نکردم. فقط یکبار در بهار به برزیل رفتم که هوا خوب بود. ایگوآسو در بهار ما و پاییز نیمکرده هوای عالی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *